Skip to main content Skip to page footer
Photo: Marie Koch

Social Work

Master of Arts

Apply now!
Application for summer semester 01.12. To 15.02.

Bachelor's, Diplom or Magister degree in the field of social work with a minimum overall grade of 2.0 or better. Admission to the Master's programme is based on the final grade of the first academic degree and the presentation of the motivation to study. Applicants with a Bachelor's, Magister or Diplom degree in a social science, behavioural science, humanities or educational science subject and at least two years of professional experience in a field of social work.

1. Registrieren

Registriere dich auf unserer Bewerbungsplattform. 

Hinweis: Bitte registriere dich nur einmal, auch wenn du dich für mehr als einen Studiengang bewerben möchtest.

2. Bewerbungsantrag hinzufügen und Daten elektronisch eingeben (ggf. auch Nachweise hochladen)

Logge dich im Bewerbungsportal mit deinen Zugangsdaten ein. Unter dem Menüpunkt „Bewerbung hinzufügen“ hast du als erstes die Möglichkeit, den Masterstudiengang zu wählen, für welchen du dich bewerben möchtest. Während der Eingabe der Daten wirst du einige digitale Nachweise hochladen müssen. Halte am besten alle notwendigen Dokumente in elektronischer Form bereit. 

3. Bewerbungsantrag elektronisch abgeben

Am Ende der Online-Bewerbung bestätigst du die Richtigkeit deiner elektronischen Angaben, indem du an der entsprechenden Stelle ein Häkchen setzt und deinen Bewerbungsantrag fristgemäß ausschließlich elektronisch abgibst. Du kannst maximal drei Bewerbungsanträge für Masterstudiengänge abgeben.

4. Eignungsverfahren

Dein Bewerbungsantrag wird zunächst auf Vollständigkeit geprüft. Sofern dein Bewerbungsantrag samt Bewerbungsunterlagen vollständig ist, wird dieser der zuständigen Eignungskommission im jeweiligen Fachbereich zur Prüfung freigegeben. 

Im Eignungsverfahren wird geprüft, ob du alle Voraussetzungen für den Zugang zum gewünschten Masterstudiengang erfüllst. 

5. Ergebnis des Eignungsverfahrens

Nach durchgeführtem Eignungsverfahren übermitteln wir dir das Ergebnis in Form eines elektronischen Bescheides. Bitte prüfe daher regelmäßig dein E-Mail-Postfach bzw. logge dich im Bewerbungsportal ein, um den Status deiner Bewerbung zu erfahren.

6. Immatrikulation digital beantragen (sofern ein Zulassungsangebot vorliegt)

Nach Erhalt des elektronischen Zulassungsbescheides nimmst du als erstes im Bewerbungsportal den im gewünschten Masterstudiengang angebotenen Studienplatz an (Menüpunkt: Studienplatz annehmen). Anschließend beantragst du elektronisch die Immatrikulation (Menüpunkt Immatrikulation beantragen). 

Dazu gibst du über das Immatrikulationsportal weitere für die Immatrikulation notwendige Daten elektronisch ein. Diese Angaben werden auf Grundlage von HStatG abgefragt und müssen vollständig eingegeben werden. Nach dem Eingeben der Daten gelangst du mit dem Anklicken von „Erfassung der Immatrikulationsdaten abschließen“ zurück in das Bewerbungsportal, wo du schließlich den PDF-Immatrikulationsantrag für den beantragten Studiengang findest.

7. Immatrikulationsantrag samt Unterlagen postalisch an die EAH Jena senden

Bitte drucke den Antrag auf Immatrikulation (PDF) aus und unterschreibe diesen. Anschließend solltest du ihn zusammen mit allen für die Immatrikulation notwendigen Unterlagen (siehe Unterlagencheckliste auf dem Antrag) postalisch an die auf dem Antrag auf Immatrikulation angegebene Anschrift innerhalb der im Antrag angegebenen Immatrikulationsfrist senden.

Informationen zum Übergang vom Bachelor- zum Masterstudium findest du hier.

8. Immatrikulation erfolgt

Sobald die Immatrikulationsunterlagen an der EAH Jena postalisch eingegangen sind und die Einschreibung erfolgt ist, erhältst du vom Master Service der Hochschule postalisch ein Starterpaket mit folgenden Unterlagen.

Application documents specific to the degree programme:

  • Letter of motivation, max. two pages
  • Academic career (e.g. curriculum vitae)
  • Additional information and additional upload (e.g. proof of professional activities and internships, proof of further education and training)

When applying online, the following documents must be submitted electronically in the aptitude procedure for consecutive Master's degree programmes (in PDF format, max. 1000 kb per proof):

  • Bachelor's degree completed
    • Copy of the Bachelor's or Diploma certificate
    • Copy of the Bachelor's or Diploma certificate
    • Copy of the detailed overview of subjects or achievements in addition to the Bachelor's degree certificate
    • Copy of the exmatriculation certificate
  • Bachelor's degree not yet completed
    • Copy of the detailed overview of subjects or achievements with the preliminary overall grade (without Bachelor thesis and, if applicable, without defence)
    • Copy of the current certificate of study
  • Copy of the current certificate of study
    • Further application documents
    • Copy of the university entrance qualification
    • Letter of motivation, max. two pages (if applicable, depending on the degree programme) 
    • Proof of publications (if applicable, depending on the degree programme)
    • Proof of further education and training (if applicable, depending on the degree programme)
    • Proof of professional activities and internships (if applicable, depending on the degree programme)
    • Recommendations from academic experts (if applicable, depending on the degree programme)
    • Proof of English language skills by means of an appropriate certificate, e.g. TOEFL/IELTS/English module (if applicable, depending on the degree programme)
    • Curriculum vitae

After successful online application and admission to the desired degree programme, you apply for enrolment electronically and then send the enrolment documents (see below) to the university by post.

  • signed application for enrolment (generated after the electronic application for enrolment)
  • current copy of your passport or identity document
  • Bank statement with proof of payment of the semester fee
  • An electronic notification of your health insurance status. Please contact your health insurance company so that they can send us the required M10 notification electronically. Please quote the sender number of the Ernst-Abbe-Hochschule Jena H0001255.
  • Proof of completion of the Bachelor's degree:
    • Officially certified copy of the Bachelor's certificate as well as the Bachelor's degree certificate (if you are studying at EAH Jena for the first time) or
    • a simple copy of the Bachelor's certificate (if you have already completed your Bachelor's degree at EAH Jena).
    • Copy of the exmatriculation certificate

Note: If the documents on the completion of the Bachelor's degree are not yet available, please send a subject and performance overview with an overall grade. If this is also not yet available, you can also use this form to provide confirmation of the successful completion of the Bachelor's degree programme.

1. you can have certifications made, for example, by municipal authorities (e.g. city council), health insurance companies or a notary. Otherwise, if you submit your application documents to us in person, you can bring along your original certificates and show them to us.

In your own interest, please make sure that the documents you submit are complete, otherwise your application for enrollment may be processed with a time delay.

3. please do not send us originals unless this is expressly requested.